Z blogów wytwórców
2021-04-09 08:43:52
66 wyświetleń
0 komentarzy
Co trzeba wiedzieć o olejach tłoczonych na zimno?
Co trzeba wiedzieć o olejach tłoczonych na zimno?

Oleje tłoczone na zimno, na zamówienie klienta słusznie zyskują ostatnimi czasy rzesze zwolenników. Są one flagowym przykładem zdrowej, nieprzetworzonej  żywności. Odpowiedni proces tłoczenia oraz właściwości roślin oleistych mają bardzo pozytywny wpływ na zdrowie człowieka. Oleje tłoczone na zimno są biologicznie aktywne, zawierają naturalnie występujące w nich składniki. Zamiennie nazywa się je olejami dziewiczymi.

·       Czym się różni olej tłoczony na zimno od oleju powszechnie dostępnego w supermarkecie?
Różnice są znaczne, a nawet zasadnicze. Przede wszystkim, zupełnie inny jest sposób produkcji. Podczas produkcji olejów zimnotłoczonych
 temperatura nie przekracza poziomu 40-50 stopni. Dzięki temu zachowują one korzystne dla zdrowia właściwości. Naturalne ziarna wykorzystywane do produkcji danego oleju nadają mu oryginalny smak i zapach. Inaczej to wygląda w przypadku popularnych olei z sieciówki - są one tłoczone z udziałem ciepła, w temperaturze do 160 stopni, oraz rafinowane w temperaturze sięgającej 300 stopni. Obróbka cieplna pozbawia olej tzw. substancji towarzyszących. W wyniku rafinacji otrzymuje się produkt o neutralnym smaku i długim terminie przydatności do spożycia.

 

·       Jakie właściwości zdrowotne posiadają oleje tłoczone na zimno?
Podstawową zaletą olejów tłoczonych na zimno jest wysoka zawartość Niezbędnych Nienasyconych Kwasów Tłuszczowych, zwanych również witaminą F. Główną role odgrywają w nich wielonienasycone kwasy tłuszczowe. Organizm ludzki nie jest ich w stanie wytworzyć samodzielnie, dlatego muszą być dostarczane z pożywieniem. Warto zwrócić uwagę na zawartość kwasów omega-3 i omega-6 w naturalnych olejach. Kwasy te są szczególnie ważne dla organizmu człowieka, a oleje tłoczone na zimno  są wartościowym źródłem tłuszczów nienasyconych..

 

       ·       Jakie witaminy zawierają oleje tłoczone na zimno, których nie ma w owocach?

      Witaminy są bardzo potrzebne do prawidłowego funkcjonowania i rozwoju organizmu człowieka. Nie są one syntetyzowane w organizmie (poza witamną D) i muszą być dostarczane z pożywieniem. Jest powszechna wiedza o tym, że owoce i warzywa zawierają witaminy, należy jednak pamiętać, że nie wszystkie witaminy w nich występują. Witaminy dzielą się bowiem na te rozpuszczalne w wodzie i w tłuszczu.
Mamy zaledwie 4 witaminy rozpuszczalne w tłuszczu:
- witamina A (inaczej retinol) - odpowiedzialna za prawidłowe widzenie i stan skóry i błon śluzowych. Jej źródłem są produkty spożywcze pochodzenia zwierzęcego (ryby, jaja, mleko, masło, wątroba)
- witamina D - odpowiedzialna za prawidłowe funkcjonowanie i rozwój układu kostnego, korzystnie wpływa na układ nerwowy i prawidłowe skurcze mięśni, w tym mięśnia sercowego, łagodzi stany zapalne skóry. Jako jedyna jest syntetyzowana w skórze pod wpływem promieni słonecznych, jest to podstawowe jej źródło (90%), dodatkowym jej źródłem (10%) są też tłuste ryby (tran), żółtka jaj, grzyby kapeluszowe i drożdże.
- witamina K - odpowiedzialna przede wszystkim za krzepliwość krwi, ponadto wykazuje właściwości przeciwzapalne, przeciwgrzybiczne i hamujące rozwój niektórych nowotworów (kobiecych - piersi i jajników). Jej źródłem są zielone warzywa (sałata, szpinak, brokuły, natka pietruszki, kapusta) oraz pomidory, orzechy i oleje.
- witamina E -  jest antyoksydantem chroniącym komórki organizmu przed utlenianiem i niszczeniem. Działa przeciwnowotworowo i przeciwzakrzepowo. Odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie funkcji narządów rozrodczych kobiet i mężczyzn. Jej cennym źródłem są oleje, bowiem najwięcej tej witaminy zawierają nasiona i ziarna owoców i warzyw (słonecznika, dyni, sezamu i wiele innych), wszelkie orzechy (laskowe, włoskie, pistacje, migdały), a także awokado, rośliny strączkowe i kiełki pszenicy.

Przyswajalność wymienionych powyżej witamin jest uzależniona od obecności tłuszczów w pożywieniu. Innymi słowy, spożywając witaminy z tej grupy, musimy spożywać również tłuszcze. Dlatego oleje są niezbędne w diecie. Są one cennym źródłem witamin, a spożywanie oleju przyczynia się do zwiększenia przyswajalności tych witamin.
Dodatkowo, w olejach zimnotłoczonych są także
 przeciwutleniacze zapobiegające procesom starzenia. 

 

·       Jak przechowywać oleje?

Wszystkie oleje roślinne należy chronić przed światłem, które niszczy ich właściwości. Oleje tłoczone na zimno powinny być sprzedawane w ciemnych butelkach. Szkodzi im też ciepło: idealna temperatura to ok. 7 st. C, dlatego otwarty olej najlepiej przechowywać w lodówce. Oleje tłoczone na zimno najlepiej kupować w małych opakowaniach i dość szybko zużywać (do 3 miesięcy), by uchronić je przed jełczeniem. Warto zwrócić uwagę na sposób dostawy zamówionego oleju.

 

·       Jak wykorzystać oleje tłoczone na zimno w kuchni?
Przede wszystkim – oleje te nie nadają się do obróbki termicznej, np. do smażenia. Podczas obróbki termicznej tracą wszystkie swoje unikatowe właściwości. Doskonale sprawdzą się natomiast jako pełnowartościowy dodatek do sałatek. Można je też dodawać do dań ciepłych jak gotowane warzywa czy ziemniaki. Oleje naturalne wzbogacają również smak świeżego pieczywa. Są niezastąpionym składnikiem pesto lub humusu. Olej z pestek dyni doskonale sprawdza się jako dodatek do ciast i lodów. Olej słonecznikowy oraz rzepakowy są idealnym uzupełnieniem do szparagów lub deski serów. Olej lniany i konopny są często wykorzystywane do tapenady, czyli pasty z oliwek będącej dodatkiem do chleba i ryb. Stosuje się je także podczas przygotowania pasty twarogowej.

 

·       Czy oleje tłoczone na zimno są produktami luksusowymi?
Na pewno nie znajdziesz ich w każdym sklepie. Olej jest tłoczony specjalnie na Twoje zamówienie i dostarczany do Twoich rąk w specjalnych warunkach, warto więc mieć zaufanie do producenta i sprzedawcy. Olej zimnotłoczony jest produktem dla osób świadomie się odżywiających, dbających o to, aby ich organizm był zaopatrzony we wszystkie, dobre dla zdrowia składniki.

 

·       Na co zwrócić uwagę na etykiecie?
Kupując dany produkt, warto zwrócić uwagę czy na etykiecie jest podany sposób jego tłoczenia. Powinna się tam także znajdować informacja dotycząca zawartości nienasyconych kwasów tłuszczowych.

Powiązane wpisy

Cydr Szczepanówka - od jabłka po cydr

Poznaj historię powstania Cydrowni Szczepanówka. Jakie były nasze początki a jak obecnie wygląda wytwarzanie cydru tradycyjnymi metodami w...

2020-07-11 00:00:00
Przepis na sałatkę!

Dziś postanowiliśmy podzielić się z naszymi Klientami przepisem na znakomitą sałatkę :)

2020-05-27 00:00:00
Grupa zakupowa krok po kroku

Instrukcja korzystania z grupy zakupowej

2019-05-13 12:46:56

Komentarze